Det är gott med en kall efter en fisketur

söndag 11 maj 2014

Storlax på premiären

Så var äntligen laxpremiären avklarad.
Lämnade krogtäppan vid 13-tiden, sjösatte vid Morarna.
Styrde mot storskär i dimma och lätt regn,vinden var svag, nästintill obefintlig .
La ut 10 spön , väst om Storskär och körde söderut. Vattentemperaturen pendlade mellan 5-6,5 grader. Ensam i båten, kaffet smörgåsarna och obligatoriska gulaschen var med.
Allt utlagt och klart vid 14.30.
Dags för en kopp kaffe och smörås.
Vände norrut öst om Storskär , ganska gott om betsefisk. Började knarra lite i  ena sidospöt, slutade dock. Bestämde mig för att ta upp och kolla. Satan perkele , fem spö trassel.
Upp med skiten fram med kniven, kapa linorna  och knyt om 5 spön.
I med skiten igen. Vänder om söderut , fram med gulaschen och njut.

Ju längre söderut som jag körde ju kallare och glesare med betsefisk var det.
Vände om igen och körde norrut . Efter en kvart börjar ena djupriggspöt och leva fa'n.
Upp flyger en lax som bedöms som 10 + .
Lättar på bromsen och låter den gå ut ur släpet.
Rensar rent på ena sidan och resterande djupriggsspöna.

Efter ett  antal rusningar ( den längsta 300 fot ) lyckades jag håva en kanonlax på 15,7 kg.
Efter det var jag helt slut.

Detta kallar jag för en lyckad laxpremiär.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar